- 2015-07-24
EGY 15 ÉVES PÁNTOLÓGÉP TÜNDÖKLÉSE …
Egy partnerünk keresett meg bennünket, hogy vizsgáljuk át egy régen használaton kívül helyezett Contipack RQ8 keretes pántológépét, megéri-e felújítani, hogy újra munkába állhasson.
Szeretjük a kihívásokat, persze csak ésszerű keretek között.
Nem ígértünk semmit, de egy reggel elszállítottuk a gépet a raktár sarkából.
Szervizünkben a burkolatok megbontása után szembesültünk a tizenöt év szennyeződésével. Beláttuk, hogy a pántológépet így felesleges beindítani, nem tudjuk a tesztelést, állapotfelmérést elvégezni.
Tanácskozni kezdtünk hogyan lépjünk tovább. A gép 5 milliméteres pántszalaggal működik, ha felrakunk rá egy tekercs szalagot, már nem lehet levenni. Ugyanakkor ennyi rárakodott, leginkább javítási céllal ráfújt, rákent zsírral, a pántológép nem tudhat biztonsággal üzemelni.
Ha kitisztítjuk, karbantartjuk a gépet, az már munkaórákat jelent. De nem láttunk más lehetőséget, hogy a valós állapotot felmérhessük és korrekt felújítási ajánlattal állhassunk elő.
Bízva a jó partneri viszonyunkban, döntöttünk hogy felvállaljuk a költségeket.
Ezután már csak szakmai kérdésekben kellett dönteni.
Elsőként, hogy a tisztításhoz milyen módszert alkalmazzunk.
A ráragadt és ráéget zsír miatt, a sűrített levegős kifújás eredménytelen. Ronggyal, kefével, csak pántológép megbontásával férünk hozzá az összes alkatrészhez, ami rengeteg munkaóra egy felméréshez.
Gondoltunk a magasnyomású mosóra is, amit élelmiszeripari csomagológépeknél szoktuk használni szerviz munkáknál, de elvetettük, mert féltettük a 15 éves elektromos alkatrészeket és a szennyeződés is nagyon stabilnak tűnt.
Végül az autószervizes motormosási módszer mellett döntöttünk, egy kézi spricnivel és ecsettel.
Pár óra múlva már ismét fémtiszta lett az RQ8. A biztonság kedvéért egy teljes napig hagytuk száradni.
Következő nap átnéztük a pántológép mechanikáját. Hiányosságokat, töréseket, veszélyes kopásokat kerestünk a beindítás előtt. Mivel ilyeneket nem találtunk, pántszalagot tettünk a gépre, minden mechanikus és elektronikus beállítást a gyári alapértékre állítottunk, bekapcsoltuk, és indulhatott a teszt, a felmérés.
Befűzte a szalagot, de a keretből már nem húzta ki teljesen. Na, lesz ennek baja bőven, gondoltuk. Közben megérkezett az előző napi tisztításban résztvevő kolléga is. Megnézte ő is a gépet, majd helyre rakta az előző nap általa kiakasztott visszahúzógörgő feszítő rugót.
Csodák csodájára a 15 éves, évek óta félretolt RQ8 pántológép kifogástalanul működik, pántol.
Elkezdhettük hát a felmérést, a részegységek ellenőrzésével.
Az ékszíjak ugrálva futottak a hosszú állás miatt. Megnéztük az állapotukat, hát bizony cserélni kell mindet, rendkívül elöregedtek, fennáll a szakadás veszélye.
A tekercstartó fékkarja összeakadt a szalagvezető görgővel. Rossz helyre volt állítva a fékszíj. Tipikus szerviz hiba, ha egy automata pántológép nem tölti megfelelően a tárat, állítanak a féken, mert biztosan túl erős vagy későn nyit. Beállítottuk a megfelelő helyre és hibátlanul működött. Ebből kiindulva beállítottuk a tár telítettség érzékelő kart is. Láthatóan ezzel más is próbálkozott az évek során, csak a rugóerő beállítás helyett a kalapácsot használta. A visszaállítás ezért kívánt némi lakatos munkát is.
Akadozva működött a szalagvisszahúzó görgő mozgatása. Első feltevésünk volt, hogy ennyi év után legyengült a mozgató solenoid, de azért átnéztük tüzetesen az egész egységet. Végül ismét egy szerviz okozta hibára leltünk. A tekercsek konzolját valamikor leszerelték és nem a megfelelő furatokba csavarozták vissza, így 15-20 fokkal meg volt csavarodva. A megfelelő pozícióban akadálytalanul működik.
Melegedni és csikorogni kezdett a visszahúzó görgő. Már megint egy korábbi javítás okozta hiba. Fogóval vagy kalapáccsal megsértették a palástot. Megpróbáltuk kiszerelni, hogy csiszolással helyreállítsuk, azonban a múltban kalapáccsal cseréltek csapágyat a pántológépben, ráadásul műanyag kosaras és műanyag porvédős gyengébb minőségű csapágyat építettek be. Megbontás esetén a szakszerű javítás a tengelyes görgő cseréjével járna. Így a működési helyén, beépítve csiszoltuk meg a palástot.
A csikorgást így elhárítottuk, de a melegedés a sérült tengely és a már megkopott csapágyak miatt megmaradt. Megállapítottuk, hogy már próbálták ezt a hibát elhárítani, mert ezen a területen rengeteg zsírt találtunk ráfújva a tisztítás során.
Sajnos a minőségi porvédős golyóscsapágynál és szétkalapált tengelynél a zsírzó spray nem lehet szerviz megoldás. Itt csapágyakat illetve akár a komplett tengelyt is ki kellhet cserélni.
Tovább ellenőriztük a részegységeket. A főmotor extrém melegedéssel, kicsit ugrálva működött. Már az első szemrevételezésnél láttuk, hogy a konzolján el van csavarodva, úgy gondoltuk a csillapító gumibakok öregedése miatt. A melegedés viszont mást sejtetett.
A motornál maximumra feszítették az ékszíjat, így a terhelése sokszorozódott. Beállítottuk a normál feszítést, a csavarodás is megszűnt, úgy tűnik nem a gumibakok öregedtek el.
Az egyéb egységeket hibátlannak találtuk.
Elkezdtük a folyamatos pántolást és közben minden beállítást a gyári alapértékről az üzembiztosra állítottunk.
Megállapítottuk, a Strapack RQ8 még ennyi év, és ennyi szakszerűtlen szervizelés után is megbízható automata keretes pántológép.
Az RQ8-as pántológépet, legyen az Strapack, Cyklop, Contipack gyártói név mögé rejtve, bátran ajánljuk minden felhasználónak, aki megbízható csomagológépet szeretne hosszútávra.
Csomagológép Szerviz
A Tervezett Karbantartási Rendszer következetes végrehajtása biztosítja partnereink számára a csomagológép megbízhatóságának és rendelkezésre állásának növekedését és az előre nem látható súlyos meghibásodások számának csökkenését.
Van pár tanácsunk a csomagoláshoz!
Szóljon hozzá Ön is!